طالبان نیز مانند کرزی، نمی خواهند که خارجی ها از افغانستان بروند!
طالبان قصد داشتند تا به پسر استاد مرحوم بفهمانند که طالبان همان طالبان هستند و تغییری در آنها ایجاد نشده، لذا اگر نمی خواهد به سرنوشت پدر گرفتار شود، بهتر است تا پای خود را از کفش آنان بیرون بیاورد و به فکر دخالت در روند مصالحه نباشد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۱    ۱۳۹۱/۱/۲۸ کد خبر: 34946 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یکبار دیگر طالبان با حملات هماهنگی در چندین ولایت از جمله کابل، پکتیا، لوگر و ننگرهار حسن نیت خود برای مصالحه با دولت را نشان دادند.

طالبان با هدف قرار دادن ساختمان مجلس ، یک هوتل و سفارتخانه های بریتانیا، آلمان و جاپان در کابل، مرکز آموزش نیروهای اردوی ملی در منطقه پکتیا، ریاست امنیت ملی ولایت لوگر، میدان هوایی شهر جلال آباد و چند نقطه دیگر به دولتمردان افغانستان فهماندند که هنوز که هنوز است ما توان به هم ریختن نظم کشور را داریم.

به نظر برخی کارشناسان مسائل سیاسی، دستگاه های امنیتی افغانستان هنوز به دلیل ضعف و مشکلات داخلی توانایی کشف و خنثی کردن حملات مخالفان مسلح را ندارند، چرا که با وجود نیروهای خارجی بی شمار در داخل و اطراف شهر کابل، تروریستان به راحتی می توانند وارد شهر شوند و ساعت ها با نیروهای امنیتی درگیری ایجاد کنند.

این نشان می دهد که علی رغم صرف میلیون ها دالر برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی، نگرانی ها و چالش ها همچنان پابرجا است و این احتمال وجود دارد که پس از خروج سربازان خارجی از کشور، آینده خطرناکی از لحاظ امنیتی در انتظار افغانستان باشد. هرچند احتمال قوی تر این است که این حملات از سوی خود نیروهای خارجی طرح ریزی شده باشد تا به مردم افغانستان و حتی جامعه جهانی اینگونه القاء کنند که هنوز زود است تا ما از افغانستان برویم.

از آنجایی که تقریبا به هیچ سفارت خارجی و هیچ نیروی نظامی خارجی در این حملات آسیبی نرسید، می توان مدعی این واقعیت شد که غرب با برنامه ریزی این حملات تلاش کرد تا بهانه بهتری برای حضور بیشتر در افغانستان پیدا نماید. همان امری که رئیس جمهور کرزی چند روز پیش مطرح نمود و گفته بود: یا خارجی ها از افغانستان در سال 2014 نروند، یا انتخابات یکسال زودتر برگزار شود. که این گفته نیز تایید کننده این مطلب است.

اما جالب اینجاست که رایان کروکر، سفیر آمریکا در کابل برداشت دیگری از این حملات داشته و گفته است: واکنش مأموران امنیتی افغانستان به این حملات "نشانه ای روشن از پیشرفت" بود و طالبان نشان دادند که در اطلاعیه دادن بهتر عمل می کنند تا در نبرد. (که البته این هم نوعی از خوش بینی و ذهنیت مثبت است)

نکته قابل توجه دیگر اینکه این حملات در اولین روز کاری رئیس جدید شورای عالی صلح یعنی جناب صلاح الدین ربانی صورت گرفت، گویا طالبان قصد داشتند تا به پسر استاد مرحوم بفهمانند که طالبان همان طالبان هستند و تغییری در آنها ایجاد نشده، لذا اگر نمی خواهد به سرنوشت پدر گرفتار شود، بهتر است تا پای خود را از کفش آنان بیرون بیاورد و به فکر دخالت در روند مصالحه و مذاکره نباشد.

با چنین وضعیتی که هنوز هیچ مکانیزم مشخصی برای مصالحه وجود ندارد و یک روز بر علیه طالبان جنگ است و روز دیگر صحبت از آشتی و دوستی، بعید به نظر می رسد که محترم صلاح الدین ربانی نیز بتواند تغییر در موقف طالبان وارد کند و ایشان را به میز مذاکرات صلح با حکومت کابل بکشاند.

اگر کمی دقیق تر به اینگونه مسائل نگاه کنیم در می یابیم که پشت پرده همه این مسائل غرب و بخصوص آمریکا قرار دارد، آنها اگر بخواهند افغانستان با ثبات شود، طی یک ماه این کار را انجام میدهند همانگونه که در عرض مدتی کوتاهی دولت را از طالبان پس گرفتند. اگر هم نخواهند که اکنون نمی خواهند، هیچ کسی قدرت مقابله با آنها را ندارد. اگر در این میان کسی هم مخالف آنها باشد به راحتی از میان برداشته خواهد شد.

این است واقعیت حال و روز کنونی افغانستان. حال تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان را درسال 1375 کی وارد افغانستان ساخت؟؟؟؟
نقوی

>>>   دوای درد ملت قیام مردمی علیه آمریکا و طمام داران فاسد البته قیام بدون سلاح وخشونت
یک هموطن منتظر بیداری افغانی!

>>>   واقعا بجا فرمودید..آفرین شبکه اطلاع رسانی افغانستان

>>>   این همه دقیق است. اما تا کی اینگونه حملات جریان دارد همه مردم این سر زمین جنگ زده خسته شدند.
این کسای که خود را دولت مردان میگیرند چی میکنند.
به خدا این جای شرم است به هر یک ما اگر پیش برده نمیتوانند استفآ خود را پیش کنند.
از این کرده خو خوب است.
اما به فکر من که نه تنها اینها در قصه شرم نیستند بلکه فقطو فقط در باره پر کردن جیب خود هستندو خلاص, دیگه مردم بیچاره ای که در این گونه حملات کشته و زخمی میشوند هیچ دیگه.
فقط خود خداوند مهربان شود سر این مردم بیچاره و غریب.

>>>   با متن فوق كه يك تحليل منطقى وبدون خوش با ورى است كه امرئكايئان خودكوزه خودكوزه كرو خود كل موزه اند موافق هستم
وضمنا بتائيد فوق اين بدان معنى است كه به حكومت فاسد ... كرزى تفهيم كند كه اداره ات بجنان مانند سلا ته أطرافى افغانى ما متشكل ازيك معجون مركب است كه اكر يلان كذارى شود كه اين سلاح وتجهيزات را داخل ارك رياست جمهورى نمايم .وتوقادر نخواهى بود كه تا لحظه كه تو به درك اصل رهسيار منزل نا معلومت ميكردى كوجك اطلاع دريافت نخواهى كرد . وتو مانند أسير بيش در قفس فولادى. نزد ما نيستى وما اكر خواسته با شيم هركه را بخواهيم همان خواهد بودوشما با ياكستان ادعاى كاذب وفريبنده استقلا ليت ويك ملت بودن را نكنيد . وبما به نظر شريك استرا تيثريك خود نيز نبينيد ومانند همان ما هيتى راكه داريد .يارا از كلم خود هردو فرا تر نكذاريد . كه طالب افغان وطالب ياكستان كه بفرمايش ما ودستور ما همزمان جنان اوضاع وروزكارت را سياه كند كى نه تو كرزى ونه هم زردارى وكيلانى با داشتن نهاد هاى مجهز امنيتى كارى كرده نميتوانيد وهمزمان روزكارى سياسى هردو را بجهنم مبدل ميسازم كه هر دو همزمان إقرار به اهميت موجوديت وسرعت تطبيق يلانهاى ما مانند بلبل خوشخوان كرديد واين طالب وقالب وحكمتيار جز نماى ظاهرى و ببر هاى كأعلى بيش نيستند . ولذا هريك لازم است تا كلوهاى خود از بخار ات التهابات درونى تان. نيازاريد . واكر خواسته باشم در كشور تحت امر خود من ميما نم وتصميم با من است . واكر خواستم مطابق ميل خود وضع را نورمال وياهم بحرانى كر منم . وبتو توصيه ميكنم كه حرف أخير وبرك برنده با من است. وتو خودرا به كوجه حسن جب مزن واكت منم منم را ازسر بدر كن همين كه هر دو جانب را به كوانتامو دعوت نكرده ام ازمن ممنون باشئد وان روز نيز از احتمال بعيد نخواهد .
نويسنده بيدار دل  

>>>   اگر طالبان را آمریکا ساخته باشد باز بدانید که کرزی هم طالب است زیرا کرزی هم از طرف امریکا به افغانستان نصب گردید.
ظابط کریم از کانادا

>>>   ناگفته ها را گفتید...
پس باید کوله بار را از وطن بست و به یک جای دیگر مهاجرت کنیم چون تنها اینده ما در خطر نیست بلکه اینده فرزندان ما در خطر خواهد بود و بازیچه دست این سیاستمدارن بی تجربه و به فکر جیب.

>>>   همـــه هـا خــوب آگاه هســــتــنـد آنـــانیــکه امروز بنــام مخــالفین مســلح ویــا طالبان . بی گناهــان را قتــل می کننــد انتحــاری هــای فریب خــورده علیــــه مســلمانان استعمال می نماینــــد امنیت مســلمانان را بر هم می زننــد آنـــانان طالبان مســلمان نبــــوده بلکـــــــــه تـــروریســـتــان اجیـــر ومزدوران کفار اند توسط امریکا و أسراییل ها علیه مسلمانان تمویل می شوند . مذاکره و صلح با چنین اشخــاص مجرم و جاهل بی ایمان کار غلط و انجام آن بی نتیجه است .... سردار

>>>   من به حیث یک فرد افغانستانی میگویم که این عین حقیقت است ونمیتوان اینکار کرد، طالبان هیچ چیز نیست همه این درد سر از آمریکا ومتحدانش است چرا جناب کرزی پایگاهای نظامی را نمیدهد که ما مردم به سرنوشت خود بفهمیم که چی کاره هستیم وخود کرزی هم ترس خورده که میگوید یا انتخابات زودتر انجام شود یا اینکه آمریکا بعد از 2014 نرود
ناصریان

>>>   خارجی هابادار طالبان است.
نقوی

>>>   همانگونه که در متن بالا نگاشته شده واقعیت چنین است و توصیه ما برآقای صلاح این است که نباید با چنین یک موقف نمایشی آقای کرزی مانند استاد مرحوم خود را قربانی این مسله نماید و باید از شهادت استاد مرحوم درس عبرت بگیرد،من فکر میکنم همان سرپرستی جمعیت اسلامی بهتر و شائیسته تر از این موقف است چنین گفته اند گوشواره ای که گوش را بیخورد نباید در گوش کرد و من از آقای صلاح الدین منحیث یک جوان تقاضا می کنم که مانند استاد شهید نباید که خود را قربانی این دسیسه کرد.
فردوس
کابل

>>>   به گفته خبرنگاران رسانه ها در شب چهارشنبه -که ازتلویزیونها پخش شد-مردم یکی از مناطق درگیری گفته اندکه افرادی چندین با در روز با آوردن مواد در ساختمان نیمه کاره دیده شده اند و گفته اند که مواد ساختمانی در ساختمان نیمه کاره جابجا مینمایند - اما ریاست امنیت ملاکرزی و سخنگوی جیمزباندیش ملامشعل از کشف چنین مسایل تروریستی برادرانشان باخبر نشدند و یا ؟؟

>>>   چرا سربازان کوماندوی امریکایی درین عملیات سهم نگرفتند ؟؟
در جاهاییکه منازل مسکونی مردم گفته میشود - شبها با مزاحمت به مردم به خانه ها بخاطر نابودی طالب بیفرهنگ حمله ور میشوند - ولی حالا که به گفته خودی امریکاییها -انگلیسها و جرمنها سفارتحانه های شان زیر مسلسل و فیر راکت و موشک و خمپاره قرار گرفته - چهار زانو نشسته و نمره میدهند - که کی (سربازان اردو و پولیس اوغانستان ) یا طالبان بیفرهنگ خوبتر از نزد مشاورین امریکایی و انگلیسی آموزش نظامی دیده اند؟؟
امید واریم زود تر نمره بدهند و از هر شاکرد شان که مهارت خوبتر داشته در امر آموزش نظامی در اردو و پولیس اوغانستان ویا در آموزش تروریستی که به طالبان بیفرهنگ داده اند - سوغات و تحفه بدهند..

>>>   بازهم برادران کرزی شلوغ کده اوکرزی صاحب برادران خوره بوگو قراربیشین بس است/م ص ط ف ی

>>>   آمریکایی ها با سرنوشت مردم افغانستان بازی می کند و حملات جدید طالبان پس از مذاکرات این گروه با طالبان با حمایت امریکا و با امکانات امریکا صورت گرفته است های مردم افغانستان قبل از طالبان علیه امریکایی ها به پاخیزید

>>>   بار ها به اثبات رسیده است که در عقب تمام این حوادث و انتحارات دستان کشوری از اروپا و امکان دارد در همکاری با خود امریکا وجود داشته است.
برای مردم مانند اظهرمن الشمس حقایق واضح و آشکار است، تنها کسی که نمی خواهد بداند آقای رئیس چمهور است و کسانیکه می دانند و نمی گویند این رهبران جهادی افغانستان اند.
وای به حال مردم افغانستان!!!

>>>   سلام به وطنداران عزیز
حمله طالبان وشرکا را دیروز درشهر کابل همه شنیدیم ، دیدیم وخواندیم . از مقاومت ګروه وا کنش سریع – از سربازان پولیس ملی – اردوی ملی و امنیت ملی افغانستان ومقاومت وکلای پارلمان و دفاع خود شان با سلاح ګرم نیز خواندیم – شنیدیم و دیدیم .
ازاینکه در یکشب وروز در افغانستان چه ګذشت و مردم در کابل و ولایات درچه حالت روحی قرار داشتند ، در این مورد کم نوشته شده است .
طالبان مسوولیت این همه جنایات را ګرفتند و جالب است که طالبان به زیر چادری زنانه و با خنچه ګل خینه در محل نفوذ نموده بودند اما سرکوب شدند .
عده ای هستند که از مدتی مدیدی به اینسو طالبان و ګروه حقانی وشرکا را « جنبش مقاومت ملی – جنبش ضد امپریالیستی » جلوه میدهند و دوش به دوش طالبان و آی اس آی وشرکا ګام میګذارند و هر حرکت دفاعی خودی از جان ومال مردم را دفاع از « امپریالیسم و دولت دست نشانده و تجاوزګران امریکایی و ناتو و شرکا » میدانند .
انچه برای من سوال است اینست :
ایا دیروز همه نیروهای واکنش سریع – پولیس ملی – اردوی ملی و امنیت ملی دربرابر مهاجمین طالب و شرکا تسلیم میشدند و شرایط را براب حاکمیت طالبی و مانیفست وحشت وبربریت آماده میګردانیدند ؟

>>>   من از این تعجب می کنم آمریکا قبل از آمدن به افغانستان مراکز طالبان را از در یای عمان هدف گیری می کرد وبسیار هم دقیق، اما حالا چرا این کار نمیکند جای سئوال است پس بین آمریکا وطالبان رابط بسیار نزدیک است که هر موقع لازم باشد از آنها استفاده می شود آنچه مهم است منافع آمریکا است که لشکر کشی اش برای همین است والاّ عاشق چشم وابروی مردم افغانستان نیست

>>>   نصیحت من به عالمان دینی این است که دشمنان دین ازنام شما استفاده میکنند وبه نام طالب وکسوت دین جنایت میکنند اگرشما عالمان حقیقی ومدافعان راستین دین خدا ساکت بینشینید وکاری نکنید فردای قیامت جواب خدا وپیامبرش را چگونه می دهید وباید ازآنهایی که به نام دین وطالب جنایت می کنند برائت وبیزاری بجویید والا شما هم شریک آنهایید یعنی وظیفه داری مردم آگاه کنید
امید وار

>>>   نخست از همه يكبار ديكر اين اعمال رذيلانه شبكه حقاني را تقبيح واز خداوند صبر جميع به بازماندكان خواهانم.
ضرورت به محكوميت نيروهاي خارجي نيست ،فقط دولت باكستان ،بعضي از حلقات دولت كرزي وطالبان مسول قضيه خواهند بود.واضحا كساني هستند كه مسوليت را بعد از قتل عام متقبل شدند. هارون ظاهري

>>>   طالبان چرا به آقای کرزی واحدی وجلالی واشرفغنی وشاه نوازتنی وسردار ولی وحکمتیار واستاد سیاف وسبائون و وردک وغیره کار ندارند وهمیش درتلاش حمله خائین آنه ضد شهیداحمدشاه مسعود واستاد شهید برهان الدین ربانی وجنرال داود شهید وملا سیدخیل شهید بودند وحالا نو بت آقای صلاح الدین است چرا آنها متوجه نمیشوند؟

>>>   متاسفم .مردم یک ابزار شده ریس جمهور ی ابزاره سیاست مدارا ابرارنن خاک کشور ابزار اصالت وشعور مردم ابزاری شده برای هدف های ناپاک .دستهای بیرون یکی از این ابزارهای مهم که زخمی هست در پیکره وطن همان گروهک طالبان هست هدفش هدف دستهای بدخاهان و بیگانگان هست .با تشکر عبد الرضا فاضل قم

>>>   سلام بهمه دوستان .ختمي نهاي اين معضله فقط فقط قيام جوانان مكاتب ، دانشكاهاوهمه جوانان تعليم يافته است تا كشورخودرا از تيم فاسدكرزي ، تيم اتلافهاي تجزيه طلب وطالب نماهاي انحصارطلب نجات دهد. والسلام خالد

>>>   او آقای ملا کرزی به برادران عزیز خود بیگو که از این بیشتر به مادر میهن جفا نکنند چراکه تو برادر کلانشان هستی باید آنها را نصیحت کنی،آقای ملا کرزی تابکی با این سخنانت مارا در خاک وخون می نشانی و هرفرد این وطن را قربانی این برادرانت می کنی برادر گفتن دیگر بس است و جفا در حق این ملت است ...جفاجفاجفاجفا................................
فردوس
کابل

>>>   طالبان برادر هر کاری کنند خلاف اسلام نیست حتی اگر کشتن بیگناه باشد! چرا طالبان دستگیر شده محاکمه و اعدام نمی شوند نادر

>>>   سلام و درود په هموطنانی عزیزم به هر میلیتی که تعلق دارند و در آخرین تحلیل باز هم افقان اند تقدیم ویدارم !
زنده باد ملت غیور و آگاه افقان 

>>>   برادریکه از کانادا نظر داده بد کرده وقتیکه دیگران را ملامت میکنی به خود فکر کن اگر جاسوس نباشی بد میکنی در انجاهستی البته خودت نیز منتظر کدام چوکی هستی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است